Ferrari Daytona SP3 onthuld met 829bhp midden gemonteerde V12 | evo

2021-12-05 12:44:07 By : Mr. Dawen Wang

En nu zijn het er drie. Drie jaar na het debuut van de Monza SP1 en SP2, de eerste auto's geproduceerd onder het op maat gemaakte Icona-merk, heeft Ferrari zijn derde special geïntroduceerd: de Daytona SP3, de krachtigste Ferrari-raceauto met pure verbrandingsproductie aller tijden. 

Als eerbetoon aan wat Ferrari beschouwt als 'een van de meest spectaculaire prestaties in zijn hele geschiedenis', toen het een-twee-drie eindigde tijdens de Daytona 24 Hour van 1967, is het nieuwste lid van de Icona-familie een mix van die top drie finishers : de als eerste geplaatste 330 P3/4, de 330P4 die als tweede eindigde en de derde geplaatste 412P.

> Ferrari 812 Competizione 2021 review – een front-engined V12 crescendo

In tegenstelling tot de Monza-modellen met motor voorin, is de Daytona SP3 gebaseerd op een koolstofvezelplatform met middenmotor in plaats van een platform dat is aangepast aan een bestaand model, en de kern is een verdere ontwikkeling van de majestueuze 6,5-liter V12-motor van de 812 Competizione, die een zachte kriebel heeft gehad, resulterend in een vermogenstoename tot 829 pk, 10 pk meer dan een Competizione. 

De F140HC V12 is een verdere aanpassing van de Competizione's F140HB-eenheid, wat betekent dat hij profiteert van 40 procent lichtere titanium drijfstangen, gecoate zuigers met lage wrijving, nieuwe cilinderkoppen en glijdende vingervolgers ter vervanging van de reguliere onderdelen die in de 812 Superfast worden gebruikt. Er is ook het nieuwe inlaatspruitstuk van de Competizione en een slinger die drie procent lichter is.

Nieuwe brandstofpompen, twee daarvan, injectie- en ontstekingssystemen zijn ook overgenomen van de Comp, samen met een nieuwe oliepomp. Met enkele wijzigingen aan de ECU van de auto genereert hij zijn 829 pk piek bij 9250 tpm en een extra koppel van 4 lb ft, nu 514 lb ft, ontwikkeld bij 7250 tpm, 250 tpm hoger dan de auto waarvan hij zijn motor leent. Droog weegt hij 2 kg minder bij 1485 kg en bereikt hij 100 km/u in 2,85 seconden, 120 km/u in 7,4 seconden en gaat hij verder dan 211 km/u, volgens de Comp, hoewel hij, om op te scheppen, 0,05 seconden sneller is tot 100 km/u... 

Met behoud van achterwielaandrijving, wordt Ferrari's zeventraps dubbele koppeling gebruikt met een set op maat gemaakte Pirelli P Zero Corsa-banden die speciaal zijn ontwikkeld voor de Daytona. Slip Slide Control 6.1-software wordt gebruikt in plaats van de nieuwste versie 7.0 zoals die is aangebracht op de Competizione. Er is ook geen melding gemaakt van de montage van Ferrari's Virtual wheelbase 3.0-software die debuteerde op de baangerichte Comp en waarmee de software elk achterwiel afzonderlijk kan draaien, afhankelijk van de situatie waarmee het wordt gepresenteerd.  

Het koolstofvezelchassis waarop de SP3 is gebouwd, heeft een gewichtsverdeling van 44/55. Met een diameter van 20 inch zijn de voorwielen een inch kleiner dan die op de achteras, en de voorste Pirelli is 265 breed (de achterste 380), vergeleken met de 275 Michelin Cup 2R-band van de Competizione. 

Omdat het een Icona-auto is, zijn de prestaties van de Daytona slechts een deel van de propositie, met zijn ontwerp dat net zo opvallend is als het vooruitzicht van een middenmotorige V12 Ferrari die toeren maakt tot 9500 tpm, verleidelijk en meer dan licht intimiderend is.

Er is een vleugje SF90 in de neus, maar wat betreft de rest van het ontwerp van de Daytona SP3, het is allemaal op maat gemaakt en nogal adembenemend, zo niet naar ieders smaak. Het is een Targa-carrosserie, met vlinderdeuren die in een tweevlakkige vorm naar buiten en naar buiten opengaan, die ook een vrij substantiële inlaat in hun bovenoppervlak huisvesten om de V12 te voeden. Met de buitenspiegels die bovenop de voorvleugels zijn geplaatst, heeft het concept een jaren 60-gevoel, vooral met de omhullende voorruit.

Het exterieur van de SP3 is puur aerodynamisch, gecombineerd met een ontwerpvorm die onbeschaamd gedurfd en opvallend is, vooral als je de horizontale lamellen ziet die aan de achterkant over de hele breedte van de auto lopen. Het is puur gemaakt van koolstofvezel en het ontwerp betekent dat rijden in alle weersomstandigheden een veel aangenamere ervaring zal zijn dan zijn Monza-familieleden. 

Terwijl de Daytona is geïnspireerd op de eerder genoemde winnaars uit 1967, is het ontwerp geïnspireerd op een breder scala aan iconische sportracewagens van Ferrari, waaronder de 512 S, 712 Can-AM en de 312 P.

Onder die carrosserie zit genoeg aerodynamische technologie om hem aan het plafond te bevestigen, met vlakke vloeren, vortexgeneratoren, diffusors en venturi's die allemaal zijn gemaakt van dezelfde koolstofvezel die wordt gebruikt door Ferrari's F1-team. 

Binnenin vind je een paar stoelen die aan de koolstofkuip zijn bevestigd en een HMI-eenheid en instrumentendisplay die iedereen kent die in een SF90 heeft gezeten. Diep gebeeldhouwde deuren geven een gevoel van ruimte binnenin en een verstelbare pedaalkast lost het probleem van de vaste stoel op. En onthoud, over uw schouder hangt een 829 pk sterke V12 met natuurlijke aanzuiging die toeren maakt tot 9250 tpm. 

> Ferrari BR20 onthuld - op maat gemaakte tweezitter GT gebouwd van GTC4 Lusso-botten

Net als bij de Monza is de productie van de nieuwe Daytona SP3 beperkt, dit keer tot 599 eenheden, 100 meer dan het gecombineerde aantal van beide Monza-modellen omdat deze Icona-auto is gehomologeerd voor wereldwijd gebruik op de weg, wat betekent dat verzamelaars, sorry chauffeurs, in de Verenigde Staten Staten kunnen een Ferrari Icona-model aan hun collecties toevoegen. 

Het zal niet goedkoop zijn, het kost € 2 miljoen in Italië inclusief lokale belastingen, wat neerkomt op meer dan £ 2 miljoen in het VK. Hoewel alle auto's al aan klanten zijn toegewezen, boden Monza-klanten eerst een auto aan, gevolgd door degenen die het misliepen op markten waar de eerste Icona-auto's niet te koop waren gehomologeerd.

De eerste Daytona SP3's worden naar verwachting voor het einde van 2022 geleverd, waarbij Ferrari verwacht dat het twee jaar zal duren om alle 599 exemplaren te bouwen en af ​​te leveren. Nu Ferrari vanaf 2023 de hypercarklasse betreedt in het FIA World Endurance Championship, zal een hommage in beperkte oplage aan zijn meest spectaculaire autosportprestaties echter voor een nette zaak zorgen.

Autofoto's van de week

Aston Martin V12 Vantage komt officieel in 2022

Audi RS3 2021 review - Audi Sport gaat het opnemen tegen AMG's A45S

Copyright © Autovia Ltd 2021. Alle rechten voorbehouden. evo™ is een geregistreerd handelsmerk.